Flavor of the night


Långkok i höstrusket by Anders Ekman
oktober 3, 2009, 14:59
Filed under: Höst | Etiketter: ,

Gulasch

Lördag och regnet smattrar mot fönsterblecket. Inget speciellt på schemat så jag passade på att koka en gulaschsoppa. Stämningsfulla smaker en sån här dag, t.o.m. godare än vad jag minns. Klart värt att ta det lite soft i köket och låta soppan koka sig till perfektion. För er som inte tror mej, testa själva:

Koka 3 dl Grytbitar 10 minuter i min specialbuljong (ca 1 liter vatten, 2 tsk liquid smoke, 1 buljongtärning, 1 msk Worchestersås, 3 msk tomatpuré och 1 dl ketchup).
Ta ur bitarna med hålslev eller använd en sil och bunke. Spar buljongen.

Bryn grytbitarna i massa smör, veva den ner 1 skivad lök och låt allt få lite färg. Pressa i 4 vitlöksklyftor och krydda med 1 tsk mejram och 1 tsk stött kummin. Häll i en burk krossade tomater, buljongen och en skvätt citronjuice (om det finns hemma).  Låt det småkoka i 10 minuter. Skala och skiva under tiden 4 potatisar och strimla 3 st grillade paprikor.

Ös ner potatisen och paprikorna och ställ det att puttra i runt 20 minuter. Fyll på med vatten om det känns fattigt. Få lite fart på soppan med tabasco eller nån annan pepparsås. Mer salt kan också behövas.

Servera med en klick gräddfil i soppan toppat med en kvist persilja och ett gott bröd till (tyvärr hade jag inget sånt lull-lull hemma så det blev endast soppa för mig).

// Ekman


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Lämna en kommentar