Flavor of the night


Den sömnlösa natten innan julafton… by Anders Ekman
december 5, 2009, 19:43
Filed under: Vinter | Etiketter: , ,

När jag var en liten byting kunde jag sällan sova speciellt bra natten mellan 23:e och 24:e december utan låg och fantiserade om allt käk som skulle dukas upp samtidigt som jag försökte höra vad det var för prylar morsan och farsan i sista minuten slog in på köksbordet. Med tiden bytte jag den förväntansfulla sömnlösheten mot nattsudd framför movieboxen istället. Klassiker radades upp på led och efter några år stod det klart vilka filmer som senare blivit lika starka jul-indikatorer som Kalle Anka och senapsgriljerad skinka.

01. First Blood.
Filmen som har allt; en hård story, nervkittlande action och gripande dramatik.

02. Scrooged
Bill Murray i en roll lika stark som Dr. Venkman i Ghostbusters. Det är absolut inte bara pga kopplingen till julafton som den här filmen kvalar in på listan, det är en stämningsfull satir att njuta av precis innan det brakar loss. Den jagar bort all onyttig stress som julstöket brukar kunna framkalla.

03. Den Vilda Jakten På Juvelen
Äventyrsfilmernas okrönte konung Jack Colton sopar banan med både Indiana Jones och Fantomen. En småklantig anti-hjälte utan ambitioner men med stor mänsklighet och humor. Förväxlingar, krångel och rafflande äventyr. När julnatten är som absolut tystast hör jag Joan Wilder fyra av en syrlig kommentar följt av snubbelhumor. Epic!

// Ekman


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Sköna rullar! Fan Scrooged va nog hundra år sen jag såg, måste åtgärdas snarast! Bill Murray är en stor favvoskådis, högt upp på min skådistopplista.

Kommentar av Wallter

1. First Blood
2. Supernollan
3. Goddag yxskaft – bästa förväxlingskomedin! 70-tal och San Francisco!

Kommentar av PO

Här har du länk till en av de bästa komedierna: http://www.imdb.com/title/tt0071514/

Och du missar väl inte att TV4 kör Rambo, med start igår. Tvåan idag och antagligen trean imorron då. Förvisso inte First BLodd kvällen innan jul, men ändå. Och sen undrar jag om Polisskolan är en dagen innan julafton-film eller en mellandagsfilm? Det lutar åt det senare va?

Kommentar av PO




Lämna en kommentar